Kenapa orang muslim murtad?

Memandangkan sekarang, semua orang kalut bercerita tentang perihal murtad. Aku pun turut sama tertarik mengkaji dan melihat sendiri perkembangan gejala atheis di kalangan melayu muslim.

2,3 hari aku online hanya untuk melihat dan membaca kisah-kisah murtad sehinggakan blog ni aku biarkan terbiar. HAHA.

Setelah berhujah dan berdebat secara aman dengan salah seorang atheis yang mengaku melayu muslim pada asal kelahirannya, sedikit sebanyak aku dapat rasa betapa lemahnya iman kita. Persoalan demi persoalan timbul kerana kurangnya kefahaman mengenai agama Islam itu sendiri.

Golongan atheis ini sebahagian besarnya terdiri daripada pemikir-pemikir logik akal tentang sesuatu perkara. Mereka ini terdiri daripada manusia yang bijak pandai yang terlalu mencari jawapan fizikal, dan tidak menerima jawapan rohani.

Jawapan demi jawapan yang diberi berdasarkan hadis akan ditolak mentah-mentah oleh golongan atheis kerana bagi mereka, hadis itu hanyalah satu jenis buku himpunan kata-kata kosong.

Dari kisah yang aku dapat dari penceritaan seorang atheis, yang mengaku pada hakikat sebenarnya, dia terlalu taksub mencari makna dalam kehidupan sehinggakan timbulnya was-was dan ragu-ragu dalam menerima hakikat ketuhanan itu wujud dalam dirinya.

Bagi aku, mencari yang benar itu tidak salah, kerana ianya memang ada dalam diri setiap manusia, tetapi jangan hanya melihat kepada dunia semata-mata, kerana adanya kehidupan lain selepas ini.

Nasihat aku, korang jangan libatkan dalam dunia atheis ini. Tidak mustahil satu hari nanti, kita pun turut sama terpedaya dengan kata-kata dunia mereka yang hanya berdasarkan pemikiran logik semata-mata.


11 Komen untuk "Kenapa orang muslim murtad?"

kita di kurnia kan akal utk berfikir.
gunakalah akal sebaiknya.
tak slah utk mencari kebenaran.
tapi ade batasnya.
hee.. nice entry =)

sbb tu la kita x boleh pikir benda2 yg terjangkau dek akal,takut melencong ke lain. nauzubillah.

This comment has been removed by the author. - Hapus

betul.. kita tak boleh tolak hadis dan al-quran.. bukti fizikal ttg kekuasaan Allah banyak.. tp yg tak nampak tu lagi banyak..

well yeah, there's a limit for everyone and there are things that we as a Muslim can't question. nauzubillah..

patutlah lama tak update. ingat hilang ke mana. lepas tu datang, berwajah baru lagi. :)

semua ni bergantung pada iman kot. memang betul jugak lah. terlalu fikir sesuatu kejadian tu pon boleh menyumbang kepada gejala ni. yang penting ilmu dan iman tu kena mantap di dada. baru takkan goyah. even terfikir2 pasal sth pon, kita yakin ni semua Allah yang jadikan.

Biar Allah yang menentukan kelak nasib orang seperti ini,...itu hak dia....tuhan yang lebih mengetahui....

itulah manusia bila logik akal mula kuasai minda..

tp bnda tu rasanya jadi bila dia xde didikan rohani..

manusia semakin bijak.. Yesus yang tidak berdosa pun banyak manusia tidak mahu percaya, ini kan pula muhamad yang melakukan banyak dosa seperti membunuh, kawin ramai(tidak mampu mengawal nafsu) dan banyak lagi...

manusia semakin bijak dan percaya yesus sebeb yesus tidak pernah melakukan dosa maka dia juga tidak mungkin menipu tentang ajarannya malah tidak pernah mengajar atau memperngaruhi umatnya untuk melakukan kejahatan... tetapi boleh ka kita percaya kata2 muhamad sedangkan dia banyak melakukan dosa seperti membunuh, mengajar membenci umat lain, beristri ramai (tidak mampu mengawal nafsu) dan banyaklagi...?

Wah buat yg diatas bagus banget komen nya...
Kyk udh dekeeet benar sm yesus
Pake acara tau dia gak pernah buat dosa
Jangan2 malah lu lebih banyak tau dari pada tuhan yesus
Wah... Jgn2 elu yg sering disebut Bapa alah

"Waduh bapa ngapa repot2 turun ke bumi utk komen ke sini"
Atau bapa sedng nyantai d sorga nih sambil online koment ke sini
Kapan2 bbm sy dong bapa klu yesus lg gak ada biar enak kita nyantai sambil maen gaplek

 
Copyright © 2014 JanganIgnore - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info
X