Punca Malas Solat |Koleksi Sebab Munasabab|

Solat merupakan satu kewajipan bagi muslim. Tetapi, ramai yang mengambil sikap acuh tak acuh dalam bersolat. Solat dah jadi macam perkara yang diambil mudah oleh orang ramai. Ada mood nak buat, buat, bila malas, ahh lantaklah.

Beberapa punca telah dikesan menggunakan kepala otak dan juga pemerhatian harian |Skuad Pencarian Sebab Munasabab|

1) Mak bapak tak prihatin

- salah satu sebab, yang mana mak bapak tak mengambil berat tentang perihal solat anak-anak di waktu kecil. Anak-anak cuma tahu pasal hal-hal agama melalui pelajaran di sekolah. Sehinggalah bila tiba usia matang, solat bagaikan satu perkara asing dan susah hendak dibuat.

2) Terpengaruh dengan kawan

- salah pilih member. Yang tu satu masalah , yang menjadi lagi bermasalah bila perangai member yang malas solat pun diikuti. Yela, dah sama-sama keluar lepak, shoping sakan, solat tinggal jelah.

3) Trend

- ikut perkembangan masa. Kononnya sekarang ni trend orang tak solat, kita pun sama ikut tak solat. Ada ke?

4) Muslim pada nama

- menjadi seorang muslim kerana keturunan. Yela, sebab atok-nenek dahulunya Islam. Bangganya menjadi seorang muslim, tetapi ciri-ciri Islam langsung tiada.

5) Penat bekerja

- sakan bekerja, tetapi solat ditinggalkan. Terlalu melebihkan dunia sehingga lupakan ukhrawi. OT 5jam sehari, solat 5minit pun tak mampu.


6) Sikap pemimpin

- pemimpin yang terlalu mengejar keduniaan,  rakyat disuap kemewahan, sehingga lupa untuk berbicara tentang soal akhirat.Cuba kira berapa kali hal solat disentuh oleh pemimpin dunia? 

7) Hiburan yang melampau

- kemajuan teknologi. Pelbagai benda dicipta untuk keseronokan dunia. Panggung Wayang, Theme Park,TV dan lain-lain lagi. Solat menjadi perkara ke-100 dalam perkara yang hendak dibuat di dalam sehari.

8) Makan

- hidup untuk makan. Terlalu banyak makan sehingga menimbulkan malas solat. Lebih-lebih lagi sekarang ni puasa. Masuk je waktu berbuka, 18 jenis makanan dari 18 bazar ramadhan berbeza terhidang. Maghrib? Tidurlah gamaknya.

9) Tidur

- tidur dah macam beruang koala berhibernasi. Kalau dah tidur 18jam sehari, solat melambung ke sana sini lah jawabnya.

10) Tak takut mati

- tak tahu bila mati. Tu yang kadangkala jadi sebab malas solat. Kalau tahu esok mati, agak-agak malam ni tak tidur malam kaver solat yang terlepas campur dengan solat sunat.


11 Komen untuk "Punca Malas Solat |Koleksi Sebab Munasabab|"

suka post ini.
berinformasi. peringatan untuk semua :)

terima kasih.

tanx for sharing....

p/s: ade ke trend solat?

18 jenis mknn dari 18 bazar ramadhan. haha melampau betul tu.. Huhuii.

setuju dengan semua punca ni..tapi, kalau kita ni memang betul2 berpegang teguh dengan agama islam,insyaAllah takkan tinggalkan solat...

setujuuu dengan post anda! :) tapi pokok pangkal nya dari diri sendiri :) sedar lah sebelum terlambat :)

malas solat sebab trend tuh bahaya, tak kan orang terjun logkang kita pun nak join sama, kan ke longkang tuh busuk.

10bintang utk entri ni! semua point disokong. :P

setuju. kalau dari kecik mmg dah kena paksa, marah sembahyang, insyaAllah akan jadi amalan. tapi bila dah terpengaruh dengan kawan tu, tak tahulah nak cakap kan. tu pentingnya pilih kawan yg betul. yg jwb trend tu, silalah lempang dia beramai-ramai. mostly sebab banyak sgt alasan lah kan.malas. penat. ngntuk, melekakan. tak takot mati tuh yang peh. memang basic agama pon tak kukuh lah kalau tak takut mati.

yup
nie true gak
xdinafikan
yg sebab hiburn terlmpau tu
menyebbkn kita lalai dan leka
pastu da burn satu solt

kalo jenis yg tdo mati tu
kene kejutkn pkai bom atom
silap2 bru bgn
hehe

 
Copyright © 2014 JanganIgnore - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info
X