Gosip. Permainan fitnah dunia

Fitnah moden yang dipanggil gosip.

Istilah yang sengaja ditukar nama bagi menampakkan sucinya perbuatan fitnah. Mungkin pada hakikatnya, korang nampak gosip tu hanya berlaku dalam kalangan artis mahupun korporat, tapi sebenarnya gosip terjadi di mana-mana.

Sepertimana fitnah, gosip juga sama konsepnya yang mana menyebarkan cerita-cerita yang tak betul kepada orang ramai. Gosip juga memberi kesan negatif kepada mangsa, yang mungkin mendatangkan malu dan aib. 

Media hiburan yang menjadi sumber utama fitnah terbesar di dalam negara. Adakah bercakap tanpa bukti itu dikira bukan fitnah? Sampaikan hal rumah tangga artis di besar-besarkan, benda yang boleh diselesaikan secara aman menjadi rumit, cerita aib rumah tangga artis disebar dan diperkatakan tanpa mengetahui hal sebenar.

Bagi si blogger hiburan, apa yang media cakap, itulah yang betulnya. Turut menjadi penjana revolusi fitnah negara. Menyebarkan berita yang tidak betul menyebabkan si artis mendapat malu dan dihina oleh ramai. Dosa pahala? Tak kisah, yang penting, blog hits, banyak traffik masuk. Apatah lagi blog politik. Dah macam satu persatuan fitnah.

Korang pernah bergosip tentang kawan atau musuh korang? Bercakap tentang benda-benda yang buruk sehingga menyebabkan ramai orang membencinya. Yang kena gosip ini malu sampaikan dipulau oleh semua. Walhal , cerita sebenarnya berbeza. Walau betul sekalipun, bukankah itu dikatakan membuka aib orang lain.

Bagi semua, jangan mudah terpengaruh dengan istilah yang sengaja ditukar ini bagi mengelirukan kita. Dan si penyebar fitnah, perkara-perkara yang masih belum dipastikan janganlah disebarkan , orang lain yang akan terima tempiasnya. 


Encik Ji : *gosip-gosip 


3 Komen untuk "Gosip. Permainan fitnah dunia"

banyak sngat fitnah dalam dunia ni..smpai nak percaya kat siapa pon da tak tau da

itu orang cakap jangan buat blog ne luah masalah personal....

fitnah..sedang berusaha untuk tetap menjauhi.. insyaALLAH..

 
Copyright © 2014 JanganIgnore - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info
X