10 Bangunan McDonald's Yang Belum Pernah Anda Lihat Di Seluruh Dunia

Sebelum dicalit dengan kontroversi Israel yahudi bangsat, McDonald's merupakan salah satu entiti yang sangat kuat dan bertapak kukuh di Malaysia.  McD merupakan perkhidmatan fast-food yang paling popular di Malaysia. Di Malaysia, kita boleh lihat semua bentuk bangunan McD seakan-akan sama designnya, tapi tahukah kita, terdapat bangunan McD yang sangat unik designnya dan mungkin tidak pernah korang lihat di seluruh dunia.

Exotic McDonald's [ Yangshuo, China ]

Keunikan bandar Yangshuo yang mempunyai banyak sekolah Inggeris menggalakan pembinaan McD disini. Selain itu, ramai backpackers daripada barat yang datang sini untuk rock climb di sini sedikit sebanyak memberi inspirasi bagi pengusahan McD di sini. Kurang mendapat perhatian setelah banyak fast food dibina di sini.

sumber : kevincmoore.com


Airplane Mcdonald's [ Taupo, New Zealand ]

Bertempat di berdekatan dengan Tasik Taupo, McD di sini menawarkan perkhidmatan makan di dalam pesawat model A DC-3. Pesawat ini pada dahulunya pernah mengangkut penumpang untuk Syarikat Penerbangan Australia. Banyak menu tak dapat disediakan di sini memandangkan permintaan yang rendah. 

sumber : panoramio.com


McDonald's on Spanish Broadway, Gran Via [ Madrid, Spain ]

Berbeza dengan McD biasa, McD disini dikatakan menyediakan perkhidmatan bertaraf tinggi dan makanan bermutu tinggi. Juga disediakan beer bagi golongan kelas atasan. Bangunan yang disaluti dengan marmar ini. Gran via ialah syurga membeli belah bagi semua golongan manusia dan digelar sebagai tempat yang tidak pernah tidur.

sumber : flickriver.com


Colonial Mansion McDonald's [ Hyde Park, New York ]

Bangunan Mcd di sini mengekalkan konsep sejarah yang mana pada dahulunya pada tahun 1795, bangunan ini adalah rumah ladang yang dibina oleh Joseph Denton. Bangunan ini dahulunya dikenali sebagai Denton House sebelum ditukar menjadi rumah mewah, rumah mayat dan akhirnya dijadikan restoran.

Rumah ini dilelong pada tahun 1980 dan dibeli oleh McD. Pada awalnya, bangunan ini akan dirobohkan untuk dibangunkan bangunan baru untuk tapak McD tetapi dihalang keras oleh penduduk asal disitu.

sumber : chillhour.com



McDonald's [Tbilisi, Georgia]

Persaingan perkhidmatan fast food sangat hebat di Georgia. Bersaing sengit dengan Wendy fast-food, McD mendapat nama tersendiri di sini. Bangunan McD ini sangat terserlah di Tbilisi walaupun masih ada lagi 2 Mcd yang bertempat di bandar yang sama. Pada awal pembinaannya, penduduk Tbilisi merasakan bangunan McD akan merosakkan suasana bandar tapi ternyata salah apabila bangunan seindah ini dibina menambahkan lagi keunikan di bandar yang serba mewah ini.



McDonald's di Downtown Hangzhou [ Hangzhou, China ]

Selain menyediakan perkhidmatan makanan fast food McD, McD di sini juga menyediakan pilihan menu tempatan untuk pengunjung. McD disini juga banyak memberi peluang untuk pelajar atau rakyat setempat mencari rezeki.

sumber : localporto.com


McDonald's Imperial [ Porto, Portugal ]

Juga dikenali sebagai Imperial Cafe, bangunan ini menggunakan bangunan bersejarah yang dibina pada tahun 1930. Sebelum diambil oleh McD, bangunan ini tersangat teruk dan memerlukan projek pembaikian yang tinggi. McD di sini juga menyediakan sedikit tambahan kelainan menu.


McDonald's Drive Thru [ Ulsan, South Korea ]

Tidak seperti kebanyakan bangunan McD yang mengekalkan konsep warna merah dan kuning, bangunan di sini menggunakan konsep lampu neon pink. Struktur bangunan yang mempunyai bumbung yang luas bertujuan mengelakkan pengunjung basah daripada hujan. Apa yang menarik di sini ialah, selain menyediakan perkhidmatan McD, terdapat juga perkhidmatan isian petrol dan diesel bagi kenderaan yang mengunjungi.

sumber : milepoint.com


World's Biggest McDonald's [ London, England ]

McD ini dibina khusus untuk Olympic Games di London pada tahun 2012. Tetapi sayangnya dirobohkan selepas 6 minggu beroperasi.Bangunan yang diroboh dijadikan bahan kitar semula. Minyak masak yang digunakan untuk memasak di sini juga dikitar semula menjadi bio fuel untuk kenderaan McD.



McDonald's Spanish Steps [ Rome, Italy ]

Digelar sebagai McD paling mewah di seluruh dunia. Boleh dikatakan hampir kesemua binaan dalam McD terdiri daripada batu marmar yang tidak menampakkan ia seperti fast food restaurant. Di Mcd juga menyediakan tambahan makanan yang berbeza daripada McD biasa.

sumber : city-data.com






0 Komen untuk "10 Bangunan McDonald's Yang Belum Pernah Anda Lihat Di Seluruh Dunia"
 
Copyright © 2014 JanganIgnore - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info
X