6 Negara Yang Mengharamkan Youtube Dari Dunia Fana

Di kala negara kita sibuk nak kaji pengharaman facebook di dalam negara, beberapa negara sudah lama bertindak mengharamkan adik beradik facebook, iaitu youtube di dalam negara mereka. Bunyinya sangat hardcore, tapi itulah kenyataannya. Negara-negara tersebut ialah:


LIBYA


Diharamkan pada tahun 2010 berikutan dengan video demonstrasi anti kerajaan dan juga pendedahan video keluarga Gadafi seronok berparti. Pada tahun 2011, youtube kembali kepada dunia libya setelah Gadafi digulingkan.

TURKMENISTAN

Diharamkan pada tahun 2009 tanpa sebarang alasan. Setiap pengunjung cyber cafe perlu menunjukkan pasport untuk menggunakan internet.

BRAZIL

Diharamkan pada 2007 setelah seorang model terkemuka brazil, Daniela Cicarelli mengambil tindakan mahkamah atas tuduhan mempamerkan video dia sedang beromen dengan pakwe nya.

TURKEY

Video yang dilaporkan menghina negara turkey yang membuatkan pihak kerajaan mengharamkan youtube bermula 2007-2010. Perdana Menteri Turkey sekarang sekali lagi mengkaji untuk mengharamkan youtube kembali.

NORTH KOREA

Hanya sebahagian daripada golongan elite je dibenarkan untuk menggunakan internet sebenar.Orang awam hanya dibenarkan menggunakan intranet yang dipanggil kwangmyong yang mengandungi kira-kira 1000 website. Dan yang pasti, tiada youtube dibenarkan!

IRAN

Negara syiah ini mengharamkan youtube selepas protest pemilihan calon presiden iran. Tetapi, seriusly aku xnak ambik tahu pun pasal negara syiah ni. HAHA. Lantakla apa2 pun.

Full list negara yang mengharamkan youtube boleh rujuk : http://www.youtube.com/watch?v=0tk5xZFBwho

Encik Ji: apa susah kalau dah block, proxy kan hado...
2 Komen untuk "6 Negara Yang Mengharamkan Youtube Dari Dunia Fana"

negara2 ni bukan setakat block je malahan penggunaan internet sangat terhad tak macam dinegara kita.

Malaysia internet tak terbatas. Pernah sekali 4shared sekat negara kita masuk web dia dari segala download. Tanpa sebab yg ana sendiri tak tau.

 
Copyright © 2014 JanganIgnore - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info
X